דילוג לתוכן הראשי

קצת על מבנה הממשל בטאיוואן

בעקבות בחירתו של וויליאם לאי (Lai Ching-te 賴清德) לראשות הממשלה, ולקראת חג הרפובליקה (10.10) הבא עלינו לטובה....

בשבוע שעבר נבחר וויליאם לאי לראשות הממשלה בטאיוואן. לאי מילא תפקיד של ראש עיר בטאינאן, ושמו הוזכר לא פעם כמועמד עתידי לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית. יש האומרים כי התפקיד יחשוף אותו לקהל הבוחרים בצפון, ולאחר קדנציה נוספת של ראשות עיר בצפון טאיוואן, הוא יוכל לרוץ לנשיאות. ומאחר ולא הגיוני שהדבר יקרה בשנים הקרובות, אבל אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולדבר על מבנה השלטון בטאיוואן, ברפובליקה הסינית.
 
ארמון הנשיאות, לשעבר משכן המושל היפני
בשנת 1911 סין הפכה מקיסרות לרפובליקה במהלך מה שנקרא "הפיכת שינגהאי". הממשלה עצמה הוקמה בשנת 1912, ועברה שינויים שונים עד שנות ה30' של המאה ה20', אז התבסס המבנה הנוכחי של הממשל - בסין תחילה, ולאחר הנסיגה לטאיוואן בשנת 1949, בטאיוואן.

מבנה הממשל שואב השראה מהממשל הקיסרי מחד, ומהגותו הפוליטת של סון יאט סן, אבי האומה הסינית המודרנית, מאידך. הממשל הוא ממשל נשיאתותי חזק, כשאפילו ראש הממשלה ממונה על ידי הנשיא.

הממשל מתחלק לחמישה יואנים, או אגפי ממשל, ולנשיאות עצמה. ואילו הם האגפים בממשל:
הרשות המחוקקת, או יואן החקיקה (Legislative Yuan)
הממשלה, או היואן המבצע (Executive Yuan)
הרשות השופטת, או היואן השופט (Judicial Yuan)
הרשות המפקחת, או יואן הביקורת (Control Yuan)
רשות הבחינות או יואן הבחינות (Examination Yuan)

אבל לפני שנפנה לסמכויות השונות, מילה קצרה על בחירות בטאיוואן. כל המשוטט בטאיוואן נחשף לשלטי בחירות, ונראה כי תמיד נערכות שם בחירות. בטאיוואן יש פעם ב 4 שנים בחירות לשלושה גופים שונים - לנשיאות, לפרלמנט ולעיריות ולמועצות המקומיות. פיזור הבחירות על מועדים שונים יוצר את הרושם הזה.
לנשיאות ולפרלמנט (הרשות המחוקקת) - הבחירות הבאות ב 2020.
לעריות ולשלטון המקומי - הבחירות הבאות ב 2018.

הרשות המחוקקת, או יואן החקיקה (Legislative Yuan)


הרשות המחוקקת מתפקדת כפרלמנט במדינות המערב. ישנם 113 מושבים בפרלמט הטאיוואני, כשרובם, 73 מתוכם, נבחרים בבחירות מחוזיות, 34 נכנסים לפרלמנט על בסיס הפרופורציה בין מפלגות לפי הבחירות הכלליות ועוד 6 נשמרים ליצוג השבטים הילידים, המהווים 2 אחוז מכלל אוכלוסיית טאיוואן.
מבין כל חמשת היואנים, הרשות המחוקקת היא העצמאית ביותר, שכן לנשיא אין זכות ווטו או שינוי חוקים. כתוצאה מכך, במקרים שבהם הרשות המחוקקת לא נשלטת על ידי אותה מפלגה ממנה בא נשיא טאיוואן, נוצר מבוי סתום חקיקתי וביצועי בתפקוד גופי הממשל השונים.
האנקדוטות של פרצי האלימות וחילופי מהלומות בפרלמנט הטאיוואני כבר הפכו לשם דבר בעולם ולפארסה בעיני הטאיוואנים עצמם.
אגב, ראש הממשלה הנוכחי, וויליאם לאי, שירת כמחוקק לפני שהפך לראש העיר טאינאן.

 

הממשלה, או היואן המבצע (Executive Yuan)

כצפוי משם האגף, הממשלה היא הגוף המבצע את מדיניות הנשיא ברפובליקה הסינית. ראש הממשלה ממונה על ידי הנשיא, ומאחר ואין לו סמכות וקשר לרשות השופטת, תפקידו דיי נבלע בפוליקה הטאיוואנית
הממשלה מחולקת ל 12 אגפים שונים על פי חוק, ולא ניתן להגדיל או להקטין את מספר השרים. בין השאר יש את משרד הפנים, החוץ, הביטחון, האוצר, הבריאות, התרבות וכדומה.

הרשות השופטת, או היואן השופט (Judicial Yuan)

מבנה הרשות השופטת הוא דומה לישראל, ללא מושבעים ועם בית משפט גבוהה לצדק. בשנת 1993 הוקם בית משפט לחוקה שתפקידו היה להפוך את חוקת טאיוואן לדמוקרטית.
בטאיוואן יש עונש מוות על שורה של סעיפים.בין השנים 2001 ל 2010 היה נסיון לבטל את עונש המוות מסיבות שונות, אך במשאלים שונים התברר למחוקקים שרוב הטאיוואנים (80% לפי המשאל האחרון) תומכים בעונש מוות. בשנים האחרונות הוצאו להורג בממוצע פושעים בשנה.

הרשות המפקחת, או יואן הביקורת (Control Yuan)

מבקר המדינה, או רשות הביקורת, הנה גלגול של גוף ממשלתי מהתקופה הקיסרית. תפקידו של המבקר הוא כפול, גם לנטר את האגפים האחרים של השלטון, וגם סמכות הצנזורה נתונה בידיו.
למעשה, ישנה רשת של בקרי פנים ובקרי חשבונות בכל הממשל הטאיוואן, כולל בעירייות הגדולות, והם כולם ממונים וכפופים על ידי הרשות המפקחת.

רשות הבחינות או יואן הבחינות (Examination Yuan)

גם רשות הבחינות הוא גלגול של גוף קיסרי, שתפקידו היה אימות המינוי וההסמכה של עובדי מדינה ברפובליקה של סין. גם בחינות הכניסה לבתי התיכון ולאוניברסיטה נערכות ומפוקחות על ידי יואן הבחינות, כגילגול של מורשת הבחינות הקיסרית.




זאביק פוקס הוא מדריך טיולים, התגורר בטאיוואן שנים רבות והדריך בה טיולים רבים.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סקירת השבוע שעבר בטאיוואן (12-18 אוגוסט 2017)

הפסקת החשמל הגדולה   בשבוע שעבר  דיברנו על נושא איכות  הסביבה ובעיית החשמל בטאיוואן, שנראה שרק הולכת ומחמירה. ביום שלישי השבוע היו מספר הפסקות חשמל בטאיוואן שהשפיעו (ביחד) על 7 מליון אזרחים. מתחילים אף לדבר על השפעה של הנושא על פיתוח עתידי של קווי רכבת עילית ותחתית, שכן הם כולם מונעים בחשמל. שתי הערות על האוניבסיאדה Formosan Black Bear האוניברסיאדה נפתחה אתמול (19 לאוגוסט) עם נוכחות יחסית די דלילה מבחינת עילית הספורט העולמי. סין, אגב, נמנעה מלשלוח משלחת לטאיוואן. בכל מקרה, ישנו שיח ער האם האוניברסיאדה תשיג את המטרות שהממשלה הציבה לה – להעלות את המודעות לטאיוואן בעולם ולהביא עוד תיירים. למעשה האוניברסיאדה היא חלק ממה שקרוי "דיפלומטית התרבות" של טאיוואן. מדובר על מדינינות בה המדינה, כתוצאה מחסימת הקשרים הדיפלומטיים על ידי סין העממית, פועלת נמרצות בשטח התרבותי כחלופה לדו שיח דיפלומטי. ובאותו עניין - עיריית טאיג'ונג הודיעה השבוע כי הם מצפים ל 1.5 מליון מבקרים בתערוכת הפרחים העולמית שהם יארחו שם בשנה הבאה. רוב האורחים צפויים להיות יפנים וסינים מסין העממית.

טאיוואן למטיילים (בתחבורה ציבורית)

הכנות או דברים לעשות עם הנחיתה: 1)       גוגל טאנסלייט, להוריד אפליקציה + מילון אחד או שניים, מהאפליקציה. אם האפליקציה והמילונים מותקנים בנייד אין צורך ברשת. 2)       קנייה (כבר בשדה התעופה) של כרטיס איזי כארד לתחבורה ציבורית. אפשר לטעון אותו בכל מקום בחנויות של 7-11 הנפוצות מאד. 3)       עדיין בשדה - הרשמה לרשת הווי-פי החינמית של טאיוואן - HI-FI או דומה. ההרשמה תאפשר לנו להתשמש בווי-פיי חינמי ציבורי ברחבי האי, כמעט בכל עיר. 4)       לקחת מפות מעמדת המידע לתיירים. יש מפה אחת של כל האי, ויש (עדיף) את טאיוואן מחולקת לשלוש - צפון, דרום ומרכז. כמובן שלקחת מפות של העיר/ערים למי שחושב על פרק זמן ארוך בטאיוואן, יש אפליקציה של אוטובוסים ותחבורה ציבורית, מומלץ לבקש בשדה שיורידו לכם ושיסבירו לכם את השימוש. ביגוד וציוד טיולים את טאיוואן חוצה חוג הסרטן, מה שהופך את טאיוואן למדינה סוב-טרופית. עם זאת, רכס ההרים המרכזי בטאייוואן כולל לא מעט פסגות מעל 3.5 ק"מ, חלקם מושלגים בחורף באופן קבוע. בעבר טאיוואן הייתה חווה כ 10-15 טאיפונים בשנה, בין החודשים יולי לספטמבר. בשנים האחרונ

טייפונים בטאיוואן

טאיוואן מסומנת בחץ, הטייפון מצפון מזרח לאי אל חופי טאיוואן הגיע בשבוע שעבר הסופה הטרופית טאלים ( TALIM ), ולמרות שלא עברה באי אלא מצפון לו תפסה מקום מרכזי בכל מהדורות החדשות - המקומיות והארציות כאחד. גשמים עזים המלווים מערכת מזג אוויר זו ירדו בחלקים מהאי למשך 24 שעות. מי שגר בטאיוואן זוכר לטובה את השבוע שלפני כל טייפון או אחרי כל טייפון, שכן הסופה פועלת כשואב אבק ענקי, והשמיים בהירים ונטולי עננות. אז מה זה טייפון, ומה יכולים לעשות המבקרים? במטאורולוגיה, סופה טרופית (הנקראת בפי תושבי מדינות שונות הוריקן, טייפון או ציקלון טרופי) היא סוג של ציקלון הנוצר באזורים הטרופיים, שקוטרו האופייני נע בין 100 ל-2,000 קילומטרים (ׁׁמתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית).  סופות הטייפון בטאיוואן מתאפיינים בקוטר של מאות קילומטרים ספורים, והן מגיעות ממזרח ממוצע של 100 שנים מראה כי יש 3-4 טייפונים בשנה, בעיקר ביולי-אוגוסט-סמפמבר, אבל גם בחודשים אחרים. חודש אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר ממוצע טייפונים בחודש