דילוג לתוכן הראשי

4 אתרים שחייבים לראות בטאיפיי, טאיוואן

חשבתי להכין רשימות של אתרי ונושאי תיירות בטאייוואן.
הנה הרשימה הראשונה – 4 מקומות שאני לא הייתי מוכן לפספס בטאיפיי

1.       איזור ארמון הנשיא והאנדרטה של צ'יאנג קאי שק
ארמון הנשיא הוא מבנה מרשים בן שלוש קומות מהתקופה היפנית. מול הארמון נמצאת האנדרטה לזכר חללי הטרור הלבן של מפלגת הקומינגטאנג. לא רחוק משם נמצא פארק 2/28, לזכר מאורעות 28 לפברואר 1947. מדובר על פצע מדמם בלב העם הטאיוואני, עת הגיעו לכאן כוחותיו של צ'יאנג קאי שק, ובמשך כמה עשורים דיכאו את הרוב המקומי, ניהלו משטר של טרור, ורצחו עשרות אלפים מהטאיוונזים.
במרחק הליכה משם נמצא הגן הגדול שבמרכזו האנדרטה לזכר צ'יאנג קאי שק. הגן הגדול ששמו הוסב ל"גן החופש" עם הפיכתה של טאיוואן לדמוקרטיה אמיתית בשנות התשעים.
האנדרטה של צ'יאנג קאי שק פתוחה לקהל הרחב, ופעם בשעה עגולה נערך טכס החלפת משמרות מסוגנן על הפלטפורמה העליונה. העליה לאנדרטה הלבנה ולאולם הכבוד דרך גרמי מדרגות, אך יש גם מעליות. בקומה הראשונה של הבנין ישנם תערוכות מתחלפות של אמנים עכשווים.
חוץ מהאנדרטה הבולטת, ישנם עוד שני מבנים יפים – אולם הקונצרטים הלאומי מצפון והיכל התיאטרון הלאומי מדרום, כמו שער החופש הלבן שעומד ממערב לאנדרטה ולגן.
בסך הכל, מסלול ההליכה הקצר מארמון הנשיאות, שהיה ארמון המושל היפני עד האנדרטה של צ'יאנג קאי שק, דרך גן 2/28 והאנדרטה לנרצחי הטרור הלבן, מגלם בתוכו את רוב התהפוכות הפוליטיות והחברתיות שעברה טאיוואן במאה ה20.

מומלץ!
שעות פתיחה – לא רלוונטי
החלפת משמרות בבנין האנדרטה כל שעה עגולה, 10:00 עד 16:00, לבוא 10 דקות לפני
 
האנדרטה של צ'יאנג קאי שק
האנדרטה של צ'יאנג קאי שק

2.      מוזיאון הארמון הקיסרי (המוזיאון ההיסטורי הלאומי)
בעיני, מוזיאון הארמון הקיסרי מציב דילמה: מחד, מדובר באחד האוספים הגדולים והמדהימים בעולם של אמנות סינית עתיקה. מאידך, זהו אחד המוזיאונים הפחות ידידותיים למבקר, והמעבר בו לעתים מתיש.

כחובב אמנות סינית אני בטוח שאבחר להגיע אליו, לשכור את ערכות ההדרכה העצמית ולהתחיל לשוטט. בקומה העליונה מוצגים מספר קטן של פריטים שנחשבים ל "חובה" בקרב מבקרים סינים, כמו מיכל הברונזה הענק או תגליפי הג'יד, ושם תמיד יש תור ארוך. אם רוצים לבקר שם ללא תור, אפשר להגיע לשם כמה שעות לפני הסגירה, וממש חצי שעה לפני הסגירה לעלות לאותם מוצגים. הקבוצות המאורגנות כבר נעלמו, רוב המבקרים מתחילים בקומה העליונה ויורדים משם, כך שתהייו שם כמעט לבד, ויהיה לכם את כל הזמן שבעולם לבקר.
לבדי אני בדרך כלל מקדיש 3 שעות למוזיאון, ואסור לפספס גם את חנות המוזיאון שבקומה התחתונה (לא החנויות הקטנות שבכל קומה).
שעות פתיחה הן 08:30 עד 18:30, סופ"ש עד 21:00
כרטיס 250 NTD

מוזיאון הארמון הקיסרי

3.      מקדש לונגשאן ושוק הלילה לידו
אחד האיזורים האהובים עלי בטאיפיי הוא איזור וואן הואה, שנקרא בפי הטאיוואנזים באן-קה. זהו איזור צפוף ומבולגן של בנינים נמוכים וסמטאות, ובו התיישבו המתיישבים הסינים הראשונים בטאיפיי, עוד כשהבירה והמרכז התרבותי היה בדרום האי, ואיזור טאיפיי היה בלתי מוכר. מאוחר יותר העיר גדלה, ואחר כך הגיעו היפנים, אבל זה כבר לסיפור אחר...
בדרום איזור באן-קה הזה יושב לו מקדש לונגשאן, שהוא המקדש העתיק ביותר בטאיפיי, ולידו הגן הקטן ושוק הלילה הססגוני. המקדש מוגדר במדריכי הטיול כמקדש בודהיסטי, אבל אל תתנו לזה לבלבל אותכם. מדובר במקדש פופולרי להפליא שבו מתרגלים את הדת הסינית העממית, במקרה הזה גם לאלוהיות בודהיסטיות, כמו הבודהיסטווה גואן יין.
המקדש פעיל מאד כל שעות היממה, ובעיקר בחגים, במולד ובמלוא הירח.
מול המקדש ישנו גן לא גדול, המושך רבים הנהנים שם מחסדי המקדש בצורה של אוכל ושתייה, מעודפי הקרבנות שהביאו המאמינים הרבים. אפשר לראות אותם שם על הספסלים משחקים שח או קלפים, או סתם מעבירים את הזמן במשך היום.
ממערב לגן ישנו שוק לילה לא גדול אבל ססגוני ומיוחד. זה המקום שנקרא בעבר "סימטת הנחשים" בו יכולנו לבחור נחש לפי מידת הארסיות והגודל ולשלם עבורו. בעל הדוכן היה כורת את ראשו הנחש, עוקר את בלוטת המרה ומוסיף אותה לכוס אלכוהול שאותו היינו צריכים לשתות מייד. בשר הנחש התווסף למרק, שאותו היה הלקוח מקבל אחרי כעשרים דקות.
כיום אין כבר חנויות ודוכני נחשים, גם את בתי הזונות פינו משם אבל הססגוניות והאוטנטיות נשארו.

המקדש פתוח כל היום, שוק הלילה בשעות הערב עד אחרי חצות
מקדש לונגשאן
מקדש לונגשאן


4.     איזור שימנדינג
שימדינג נמצא למעשה גם הוא באיזור באן-קה (וואן חואה) שליד הנהר, ומרוחק 15 דקות הליכה ממקדש לונג שאן. גם בשימנדינג נשתמרו הבניינים הישנים, אבל בניגוד לאיזור המקדש שבאופן מסורתי היה איזור שווקים ומסחר סיטונאי, שימנדינג היה איזור בילוי ומסעדות.
כאן אפשר לראות את "הבית האדום". בנין לבנים אדום שנבנה בתקופת היפנים ושהיה בית הקולנוע הראשון של טאיוואן.
כיום האיזור הוא איזור הבילויים של הצעירים. אפשר להסתובב במדרחוב בין החנויות, להכנס ללמסעדות שונות ובסוף השבוע אף לראות מופעי רחוב.
יש בשימנדינג לא מעט חנויות ומסעדות בקומה השניה והשלישית, וכדאי להרים את הראש מדי פעם לראות מה קורה גם בקומות העליונות.
החנויות פתוחות מ 10 עד 10
שימדינג
שימדינג


*זאביק פוקס הוא מדריך טיולים, התגורר בטאיוואן שנים רבות והדריך בה טיולים רבים



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סקירת השבוע שעבר בטאיוואן (12-18 אוגוסט 2017)

הפסקת החשמל הגדולה   בשבוע שעבר  דיברנו על נושא איכות  הסביבה ובעיית החשמל בטאיוואן, שנראה שרק הולכת ומחמירה. ביום שלישי השבוע היו מספר הפסקות חשמל בטאיוואן שהשפיעו (ביחד) על 7 מליון אזרחים. מתחילים אף לדבר על השפעה של הנושא על פיתוח עתידי של קווי רכבת עילית ותחתית, שכן הם כולם מונעים בחשמל. שתי הערות על האוניבסיאדה Formosan Black Bear האוניברסיאדה נפתחה אתמול (19 לאוגוסט) עם נוכחות יחסית די דלילה מבחינת עילית הספורט העולמי. סין, אגב, נמנעה מלשלוח משלחת לטאיוואן. בכל מקרה, ישנו שיח ער האם האוניברסיאדה תשיג את המטרות שהממשלה הציבה לה – להעלות את המודעות לטאיוואן בעולם ולהביא עוד תיירים. למעשה האוניברסיאדה היא חלק ממה שקרוי "דיפלומטית התרבות" של טאיוואן. מדובר על מדינינות בה המדינה, כתוצאה מחסימת הקשרים הדיפלומטיים על ידי סין העממית, פועלת נמרצות בשטח התרבותי כחלופה לדו שיח דיפלומטי. ובאותו עניין - עיריית טאיג'ונג הודיעה השבוע כי הם מצפים ל 1.5 מליון מבקרים בתערוכת הפרחים העולמית שהם יארחו שם בשנה הבאה. רוב האורחים צפויים להיות יפנים וסינים מסין העממית.

קניות בטאיפיי

ברור לי שאני לא ממש מבין בקניות, קונה גרוע ובכלל בעל מוגבלות חמורה בכל מה שקשור לשופינג. אבל תמיד שואלים מה יש לקנות ואיפה בטאייפי, ועם השנים למדתי לענות... הרשימות כאן הם חלקיות – ואם יש למישהו המלצות נוספת, אנא תוסיפו אתה ההמלצות בתגובות. מותגים האזור החדש יחסית של טאיפיי הוא   שינג אי שממזרח לרחוב קילונג. שם נמצא מגדל ה 101, שם יש מספר לא קטן של חנויות כלבו ענקיות. זה המקום לחפש מותגים בין-לאומיים, כמו גם מקומיים. אם נרצה להתמקד במקום אחד שממנו אפשר להתחיל לשוטט - להתחיל בחנות הכלבו היפאנית מיצוקושי, להמשיך משם צפונה לאורך המדרחוב. כתובת מדוייקת: 新光三越台北信義新天地 A11 Shin Kong Mitsukoshi Xinyi Place A11   שוק שתיירים אוהבים אחד המקומות האהובים על תיירים הוא אזור הקניות וו פן פו. רחוב שלם של חנויות סיטונאיות וקמעוניות של בגדים ומתנות במחירים מפתיעים. הסמטא מתחילה ברחוב סונג שאן, ולא כדאי להגיע מוקדם מדי, כי הרבה חנויות נפתחות רק בצהריים. השם, אגב, בעל הסטוריה מעניינת - חמש משפחות של ילידים קנו את הקרקע שם בתקופת שושלת צ'ינג, ובמשך שנים המקום היה שוק של

טאיוואן למטיילים (בתחבורה ציבורית)

הכנות או דברים לעשות עם הנחיתה: 1)       גוגל טאנסלייט, להוריד אפליקציה + מילון אחד או שניים, מהאפליקציה. אם האפליקציה והמילונים מותקנים בנייד אין צורך ברשת. 2)       קנייה (כבר בשדה התעופה) של כרטיס איזי כארד לתחבורה ציבורית. אפשר לטעון אותו בכל מקום בחנויות של 7-11 הנפוצות מאד. 3)       עדיין בשדה - הרשמה לרשת הווי-פי החינמית של טאיוואן - HI-FI או דומה. ההרשמה תאפשר לנו להתשמש בווי-פיי חינמי ציבורי ברחבי האי, כמעט בכל עיר. 4)       לקחת מפות מעמדת המידע לתיירים. יש מפה אחת של כל האי, ויש (עדיף) את טאיוואן מחולקת לשלוש - צפון, דרום ומרכז. כמובן שלקחת מפות של העיר/ערים למי שחושב על פרק זמן ארוך בטאיוואן, יש אפליקציה של אוטובוסים ותחבורה ציבורית, מומלץ לבקש בשדה שיורידו לכם ושיסבירו לכם את השימוש. ביגוד וציוד טיולים את טאיוואן חוצה חוג הסרטן, מה שהופך את טאיוואן למדינה סוב-טרופית. עם זאת, רכס ההרים המרכזי בטאייוואן כולל לא מעט פסגות מעל 3.5 ק"מ, חלקם מושלגים בחורף באופן קבוע. בעבר טאיוואן הייתה חווה כ 10-15 טאיפונים בשנה, בין החודשים יולי לספטמבר. בשנים האחרונ