דילוג לתוכן הראשי

פרשת אוטו ורמבייר

סוף טרגי: כשבוע לאחר ששוחרר במפתיע מהכלא הצפון קוריאני, הסטודנט האמריקני בן ה 22 שנגזרו עליו 15 שנות מאסר עם עבודות פרך, הלך לעולמו..

* * תוכן מתעדכן * *

זהו נסיון לכתוב ולסכם את מה שאנחנו יודעים, כשהדגש הוא על ידע ולא השערות, בפרשה הטרגית של אוטו ורמבייר בשבי הצפון קוריאני. אני אומר "שבי", ולא מעצר, כי כך הצפון קוריאנים מגדירים אסירים אמריקאים.

רק על מנת שנבין את ציר הזמן, הנה השתלשלות האירועים.
אוטו ורמבייר
אוטו ורמבייר בכיכר קים איל-סונג עם הקבוצה
- בגיל 21, בסוף חודש דצמבר 2015, יצא אוטו לביקור בן 5 ימים בקוריאה במסגרת טיול מאורגן של חברת טיולים בשם "החלוצים הצעירים". למרות שמה הקומוניסטי, החברה היא בבעלות בריטית, ופועלת בעיקר מסין. החברה מוציאה אלפי מטיילים מערביים כל שנה לצפון קוריאה. החברה מתמחה בטיולים בתקציב נמוך ופונה לסטודנטים ומטיילים מערביים.





- בליל ראש השנה נראה אוטו במצלמות האבטחה מוריד פעמיים שלט שמוגדר במערב "שלט תעמולה" מקיר במלון. לפי שיחות שהיו לי עם מדריכים באותה חברת טיולים, כמו גם עם מדריכים צפון קוריאניים בחברה שעובדת עם "החלוצים הצעירים", וכן מהיכרותי עם המלון, אוטו הוריד מהקיר את תמונותיהם של מנהיגי צפון קוריאה, קים אין-סונג וקים ג'ונג-איל, אשר נחשבים כמעט לאלים בקוריאה הצפונית.

- מיקי ברגמן, ישראלי המתגורר בארה"ב, שפעל רבות לשחרורו של אוטו, סיפר כי צוות המלון פנה אל אוטו באופן מיידי, ולאחר שהחזיר את מה שלקח, הוא המשיך בטיול עם הקבוצה.

- בשני לינואר, 2016, בשדה התעופה, נגשו שני אנשי ביטחון אל אוטו וביקשו ממנו להתלוות אליהם. לפי עדותו של מדריך הקבוצה, הם טפחו על כתפו, וללא דיבורים מיותרים ביקשו ממנו לבוא רגע אתם למקום צדדי. הוא התלווה אליהם ללא התנגדות, עם מה שהמדריך הגדיר כ "חצי חיוך של מבוכה", ויותר לא ראו אותו עד המשפט.

- ב 16 למרץ 2016 אוטו נמצא אשם בפשע נגד המדינה, ונגזר עליו עונש של 15 שנה עם עבודת פרך. המשפט והווידוי של אוטו, במהלכו הוא נשבר וממרר בבכי, מצולמים ומשודרים לכל העולם.

- ב 12 ליוני 2017, לאחר 17 חודשים בכלא, אוטו משוחרר ותוך יממה מגיע לבית הוריו בארה"ב. רק שבוע לפני השחרור נודע למתווכים ולצד האמריקאי כי אוטו נמצא בתרדמת. לטענת הצפון קוריאנים כבר מאפריל 2016.

- אוטו נבדק ומצבו תואר כבעל נזק מוחי, ללא חבלות או פגיעות פיזיות. הוא היה במצב רפואי שמוגדר כ"צמח": נושם באופן עצמאי, ממצמץ אך אינו מגיב לשום גירוי חיצוני. בבדיקות MRI התגלה אבדן של רקמת המוח שמסבירות את מצב הצמח. מעבר לכך, נראה היה שהוא טופל והוזן היטב. הצפון קוריאנים צירפו שני דיסקים של סריקות MRI מאפריל ומיולי 2016 שנעשו לו שם, שמראים את הנזק כבר אז.
לדברי מדענים שבדקו אותו, נזק של אבדן רקמת המוח נגרם לעתים קרובות על ידי מחסור בחמצן, שיכול להגרם הן על ידי גורם פיזי חיצוני, והן על ידי הרעלה. הצפון קוריאנים טוענים כי מקור ההרעלה באפריל 2016 בבּוֹטוּליזם (רעלן מחיידק הבוטליום) שגורם לשיבוש מערכת העצבים ולשיתוק נשימתי. הרופאים שבדקו אותו לא מצאו עדויות לכך, אך חלקם העידו כי אין אפשרות אמיתית לשלול את התרחיש.


- ב 19 ליוני 2017 אוטו נפטר למרבה הצער בבית החולים


יש לי כמה דברים להוסיף על המקרה קורע הלב הזה.

אוטו ורמבייר
אוטו ורמבייר מורד מהמטוס
1) מיקי ברגמן, שפועל רבות יחד עם המתווך הוותיק, מושל ניו מקסיקו לשעבר ביל ריצ'רדסון, מספר כי האסטרטגיה הצפון קוריאנית היא לאסור אמריקאים שאותם אפשר להאשים, להטיל עליהם עונש כבד, של בין 10 ל 15 שנה בעבודות פרך, ולשחרר אותם לאחר שנה או שנתיים תמורת דברים שונים. כל שלושת הכלואים האמריקאים האחרים בצפון קוריאה נעצרו על האשמות קלות יחסית, וקיבלו את העונשים הבלתי הגיוניים הללו (ביקרו אותם לאחרונה בכלא והם מרגישים טוב).
דוגמה לכך היא שחרור העצורים הׁקודמים (2014). שני אמריקאים שוחררו תמורת משלוחים של כסאות גלגלים וציוד לבתי חולים, בעסקה שהוגדרה "הומניטרית". אגב, למרות שכל הפרטים מסוכמים במשך המשא ומתן המתנהל מול גורמים ממשלתיים, המשלוח לא יכול היה לצאת מהממשלה האמריקאית, או מהגורם שמנהל את המשא ומתן. במקרה האחרון המשלוח יצא כתרומה של צד שלישי (מארגון צדקה נוצרי-אמריקאי) לגוף אחר בצפון קוריאה.
מיקי ברגמן מעריך כי הגניבה במלון דווחה מעלה, וההחלטה לעצור אותו נפלה בדרגים הגבוהים ביותר, וכחלק מאותה מדיניות של עצורים כקלפי מיקוח.

2) בצפון קוריאה ההערצה למנהיגים היא עצומה, ואפשר להקביל את ההערצה הזו לדת. אין בית שאין בו את תמונות המנהיגים, אין שום קישוטים לידם או תמונות אחרות, אי אפשר לקנות את התמונות או את הסיכות עם המנהיגים, והיחס הוא של יראת כבוד אפופה בקדושה.
אין שום מצב שמטייל בצפון קוריאה לא ירגיש או ידע זאת.
לצערי ולצער המשפחה, למרות כל האמור לעיל, אוטו התנהג בחוסר רגישות. ברור שהעונש אינו מידתי, ובוודאי שהתוצאה נוראית.

3) מעניין (אך לא מפתיע) לדעת שהצפון קוריאנים מגדירים את העצורים והאסירים כשבויי מלחמה (POW), וזאת לאחר שהם הכריזו מלחמה על ארה"ב. עם זאת, תיירים אמריקאים ממשיכים להגיע לקוריאה הצפונית, כמו גם תיירים זרים אחרים.


*זאביק פוקס הוא מדריך טיולים במזרח, הדריך מספר פעמים טיולים לצפון קוריאה וביקר בה גם במסגרות אחרות

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סקירת השבוע שעבר בטאיוואן (12-18 אוגוסט 2017)

הפסקת החשמל הגדולה   בשבוע שעבר  דיברנו על נושא איכות  הסביבה ובעיית החשמל בטאיוואן, שנראה שרק הולכת ומחמירה. ביום שלישי השבוע היו מספר הפסקות חשמל בטאיוואן שהשפיעו (ביחד) על 7 מליון אזרחים. מתחילים אף לדבר על השפעה של הנושא על פיתוח עתידי של קווי רכבת עילית ותחתית, שכן הם כולם מונעים בחשמל. שתי הערות על האוניבסיאדה Formosan Black Bear האוניברסיאדה נפתחה אתמול (19 לאוגוסט) עם נוכחות יחסית די דלילה מבחינת עילית הספורט העולמי. סין, אגב, נמנעה מלשלוח משלחת לטאיוואן. בכל מקרה, ישנו שיח ער האם האוניברסיאדה תשיג את המטרות שהממשלה הציבה לה – להעלות את המודעות לטאיוואן בעולם ולהביא עוד תיירים. למעשה האוניברסיאדה היא חלק ממה שקרוי "דיפלומטית התרבות" של טאיוואן. מדובר על מדינינות בה המדינה, כתוצאה מחסימת הקשרים הדיפלומטיים על ידי סין העממית, פועלת נמרצות בשטח התרבותי כחלופה לדו שיח דיפלומטי. ובאותו עניין - עיריית טאיג'ונג הודיעה השבוע כי הם מצפים ל 1.5 מליון מבקרים בתערוכת הפרחים העולמית שהם יארחו שם בשנה הבאה. רוב האורחים צפויים להיות יפנים וסינים מסין העממית.

קניות בטאיפיי

ברור לי שאני לא ממש מבין בקניות, קונה גרוע ובכלל בעל מוגבלות חמורה בכל מה שקשור לשופינג. אבל תמיד שואלים מה יש לקנות ואיפה בטאייפי, ועם השנים למדתי לענות... הרשימות כאן הם חלקיות – ואם יש למישהו המלצות נוספת, אנא תוסיפו אתה ההמלצות בתגובות. מותגים האזור החדש יחסית של טאיפיי הוא   שינג אי שממזרח לרחוב קילונג. שם נמצא מגדל ה 101, שם יש מספר לא קטן של חנויות כלבו ענקיות. זה המקום לחפש מותגים בין-לאומיים, כמו גם מקומיים. אם נרצה להתמקד במקום אחד שממנו אפשר להתחיל לשוטט - להתחיל בחנות הכלבו היפאנית מיצוקושי, להמשיך משם צפונה לאורך המדרחוב. כתובת מדוייקת: 新光三越台北信義新天地 A11 Shin Kong Mitsukoshi Xinyi Place A11   שוק שתיירים אוהבים אחד המקומות האהובים על תיירים הוא אזור הקניות וו פן פו. רחוב שלם של חנויות סיטונאיות וקמעוניות של בגדים ומתנות במחירים מפתיעים. הסמטא מתחילה ברחוב סונג שאן, ולא כדאי להגיע מוקדם מדי, כי הרבה חנויות נפתחות רק בצהריים. השם, אגב, בעל הסטוריה מעניינת - חמש משפחות של ילידים קנו את הקרקע שם בתקופת שושלת צ'ינג, ובמשך שנים המקום היה שוק של

טייפונים בטאיוואן

טאיוואן מסומנת בחץ, הטייפון מצפון מזרח לאי אל חופי טאיוואן הגיע בשבוע שעבר הסופה הטרופית טאלים ( TALIM ), ולמרות שלא עברה באי אלא מצפון לו תפסה מקום מרכזי בכל מהדורות החדשות - המקומיות והארציות כאחד. גשמים עזים המלווים מערכת מזג אוויר זו ירדו בחלקים מהאי למשך 24 שעות. מי שגר בטאיוואן זוכר לטובה את השבוע שלפני כל טייפון או אחרי כל טייפון, שכן הסופה פועלת כשואב אבק ענקי, והשמיים בהירים ונטולי עננות. אז מה זה טייפון, ומה יכולים לעשות המבקרים? במטאורולוגיה, סופה טרופית (הנקראת בפי תושבי מדינות שונות הוריקן, טייפון או ציקלון טרופי) היא סוג של ציקלון הנוצר באזורים הטרופיים, שקוטרו האופייני נע בין 100 ל-2,000 קילומטרים (ׁׁמתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית).  סופות הטייפון בטאיוואן מתאפיינים בקוטר של מאות קילומטרים ספורים, והן מגיעות ממזרח ממוצע של 100 שנים מראה כי יש 3-4 טייפונים בשנה, בעיקר ביולי-אוגוסט-סמפמבר, אבל גם בחודשים אחרים. חודש אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר ממוצע טייפונים בחודש