דילוג לתוכן הראשי

קטנה מילא, אבל למה מסתורית?


באחד הפרסומים של טיולים לטאיוואן ראיתי את המשפט "טיול לאחות הקטנה והמסתורית של סין" .
קטנה, זה ברור – אי בגודל של ישראל וחצי מול כמעט כל מזרח אסיה (ועוד לא דיברנו על 23 מליון מול 1.3 מיליארד)
והשאלה היא כמובן - למה מסתורית? הרי טאיוואן נוכחת "על המדפים" במערב למעלה מ 50 שנה...
ובכן, בסקרים שונים שעשיתי בין מטיילים בטאיוואן, ראיתי שאכן הידיעות שלנו לוקות בחסר, וזה ישר הקפיץ לזכרוני את סיפור ה"שגריר" הראשון של טאיוואן למערב.
ג'ורג פסלמנזר
מפה מספרו של ג'ורג פסלמנזר

במאה ה 17 פורמוזה, כפי שנקראה טאיוואן בפי המערב, הייתה מסתורית בצורה שקשה להבין בימינו. למרות שההולנדים והספרדים הקימו שם תחנות סחר וסחורות מהמזרח הגיעו לאירופה, הרי ידיעות גיאוגרפיות אמיתיות לא היו, גם לא בקרב האצולה.
ממש בתחילת המאה ה 18 הגיע לאנגליה אחד, ג'ורג' פסלמנזר (
George Psalmanazar) והכריז על עצמו כעל שגריר ממדינת פורמוזה הרחוקה.
ג'ורג' עצמו היה גבה קומה, בלונדיני, דובר לטינית, אנגלית, צרפתית ואיטלקית, אבל כל זאת לא הפריע לו - הוא הסביר כי המעמד העליון בפורמוזה הוא בהיר עור ומתגורר במבנים סגורים או מתחת לאדמה. הוא "דיבר" בשפה המקומית של פורמוזה, הנקראת "פורמוזה פראית", הוא הציג את האלפבית הפורמוזי לעולם, כתב ספרים והיה מקובל בקרב האצולה והמעמד הגבוה האנגלי.
ג'ורג פסלמנזר
האלפבית הטאיוואני ע"פ ג'ורג פסלמנזר

יכול להיות שהעבר שלו כמתחזה (הוא התחזה לאירי, ולאחר מכן לשגריר יפן באיטליה רק כמה שנים לפני כן) עזר לו, אבל העובדה היא שהוא שמר על עקביות ב"שפה" ובסיפורים, וקובץ ה"עובדות" שסיפר, שהיו מעין מיש-מש של אגדות מאיה, דרום צרפת וסין, נתפסו כאמת מדעית.
פלסמנזר הוזמן לשאת דברים מול "החברה המלכותית", שם הגן על ספרו וסיפוריו בפני סיר אדמונד היילי בכבודו ובעצמו, ויוקרתו רק גדלה. ישועים שהגיעו מהמזרח ושחלקו על סיפוריו הגדילו, למרבה הפלא, את הפופולריות שלו, שכן הם נתפסו כעויינים לאנגליה ולממסד האנגלי.
בערוב ימיו הודה ג'ורג' פלסמנזר בכך שהוא בעצם היה מתחזה (ועדיין היו לו מעריצים רבים), ובספר שכתב (שפורסם לאחר מותו) גלל את קורותיו כמתחזה מקצועי.

הנה לנו אנקדוטה היסטורית שמראה שפייק ניוז הם לא המצאה של המאה ה 21, שטאיוואן הייתה (וכנראה נשארה) מסתורית לנו, המערביים, ולכולם יש משיכה לסיפורים טובים, לא משנה הבסיס המדעי שלהם
  

ג'ורג פסלמנזר
ג'ורג פסלמנזר
זאביק פוקס הוא מדריך טיולים, התגורר בטאיוואן שנים רבות והדריך בה  טיולים רבים.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סקירת השבוע שעבר בטאיוואן (12-18 אוגוסט 2017)

הפסקת החשמל הגדולה   בשבוע שעבר  דיברנו על נושא איכות  הסביבה ובעיית החשמל בטאיוואן, שנראה שרק הולכת ומחמירה. ביום שלישי השבוע היו מספר הפסקות חשמל בטאיוואן שהשפיעו (ביחד) על 7 מליון אזרחים. מתחילים אף לדבר על השפעה של הנושא על פיתוח עתידי של קווי רכבת עילית ותחתית, שכן הם כולם מונעים בחשמל. שתי הערות על האוניבסיאדה Formosan Black Bear האוניברסיאדה נפתחה אתמול (19 לאוגוסט) עם נוכחות יחסית די דלילה מבחינת עילית הספורט העולמי. סין, אגב, נמנעה מלשלוח משלחת לטאיוואן. בכל מקרה, ישנו שיח ער האם האוניברסיאדה תשיג את המטרות שהממשלה הציבה לה – להעלות את המודעות לטאיוואן בעולם ולהביא עוד תיירים. למעשה האוניברסיאדה היא חלק ממה שקרוי "דיפלומטית התרבות" של טאיוואן. מדובר על מדינינות בה המדינה, כתוצאה מחסימת הקשרים הדיפלומטיים על ידי סין העממית, פועלת נמרצות בשטח התרבותי כחלופה לדו שיח דיפלומטי. ובאותו עניין - עיריית טאיג'ונג הודיעה השבוע כי הם מצפים ל 1.5 מליון מבקרים בתערוכת הפרחים העולמית שהם יארחו שם בשנה הבאה. רוב האורחים צפויים להיות יפנים וסינים מסין העממית.

קניות בטאיפיי

ברור לי שאני לא ממש מבין בקניות, קונה גרוע ובכלל בעל מוגבלות חמורה בכל מה שקשור לשופינג. אבל תמיד שואלים מה יש לקנות ואיפה בטאייפי, ועם השנים למדתי לענות... הרשימות כאן הם חלקיות – ואם יש למישהו המלצות נוספת, אנא תוסיפו אתה ההמלצות בתגובות. מותגים האזור החדש יחסית של טאיפיי הוא   שינג אי שממזרח לרחוב קילונג. שם נמצא מגדל ה 101, שם יש מספר לא קטן של חנויות כלבו ענקיות. זה המקום לחפש מותגים בין-לאומיים, כמו גם מקומיים. אם נרצה להתמקד במקום אחד שממנו אפשר להתחיל לשוטט - להתחיל בחנות הכלבו היפאנית מיצוקושי, להמשיך משם צפונה לאורך המדרחוב. כתובת מדוייקת: 新光三越台北信義新天地 A11 Shin Kong Mitsukoshi Xinyi Place A11   שוק שתיירים אוהבים אחד המקומות האהובים על תיירים הוא אזור הקניות וו פן פו. רחוב שלם של חנויות סיטונאיות וקמעוניות של בגדים ומתנות במחירים מפתיעים. הסמטא מתחילה ברחוב סונג שאן, ולא כדאי להגיע מוקדם מדי, כי הרבה חנויות נפתחות רק בצהריים. השם, אגב, בעל הסטוריה מעניינת - חמש משפחות של ילידים קנו את הקרקע שם בתקופת שושלת צ'ינג, ובמשך שנים המקום היה שוק של

טייפונים בטאיוואן

טאיוואן מסומנת בחץ, הטייפון מצפון מזרח לאי אל חופי טאיוואן הגיע בשבוע שעבר הסופה הטרופית טאלים ( TALIM ), ולמרות שלא עברה באי אלא מצפון לו תפסה מקום מרכזי בכל מהדורות החדשות - המקומיות והארציות כאחד. גשמים עזים המלווים מערכת מזג אוויר זו ירדו בחלקים מהאי למשך 24 שעות. מי שגר בטאיוואן זוכר לטובה את השבוע שלפני כל טייפון או אחרי כל טייפון, שכן הסופה פועלת כשואב אבק ענקי, והשמיים בהירים ונטולי עננות. אז מה זה טייפון, ומה יכולים לעשות המבקרים? במטאורולוגיה, סופה טרופית (הנקראת בפי תושבי מדינות שונות הוריקן, טייפון או ציקלון טרופי) היא סוג של ציקלון הנוצר באזורים הטרופיים, שקוטרו האופייני נע בין 100 ל-2,000 קילומטרים (ׁׁמתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית).  סופות הטייפון בטאיוואן מתאפיינים בקוטר של מאות קילומטרים ספורים, והן מגיעות ממזרח ממוצע של 100 שנים מראה כי יש 3-4 טייפונים בשנה, בעיקר ביולי-אוגוסט-סמפמבר, אבל גם בחודשים אחרים. חודש אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר ממוצע טייפונים בחודש