דילוג לתוכן הראשי

מי שמע על ....?

בשנת 1993 חברי ההרכב הגרמני-רומני "אניגמה", שיחררו אלבום שהפך לאחד הנמכרים ביותר. אחד השירים הידועים ביותר מתוכו היה "חזרה לתמימות" שכיכב בתחנות הרדיו בכל העולם (וגם בישראל) באותה שנה. שלוש שנים מאוחר יותר, בשנת 1996 נבחר השיר הספציפי הזה לשיר המלווה את הפרסומות לאולימפיאדת אטלנטה.

למעשה, הפרסום הרב לו זכה השיר בשנת 1996 היה בעוכרי ההרכב - שכן בטאיוואן הרחוקה היה מי שזיהה את השיר...
מאטלנטה חזר גל פרידמן עם מדליית ארד, צ'ן ג'ינג (Chen Jing) שב לטאיוואן עם מדלית כסף בפינג פונג, והמשלחת הטאיוואנית כולה חזרה עם תחושת גאווה מלווה בעלבון - גאווה על ששיר של הילידים הפך להיות ההמנון הלא רשמי של האולימפיאדה, עלבון על אי מתן הקרדיט למבצעים המקוריים של השיר.
דיפאנג ואיגאי דואנה היו צמד זמרים משבט האמיש (Amis), שיצאו עם עוד קבוצה לא קטנה לסיבוב הופעות בשנת 1988 באירופה. בפריז הם הוקלטו מבצעים ביחד את השיר חתונה בשדה האורז "Milalaliu Gami" על ידי משרד התרבות הצרפתי, ותוייגו תחת שם המבצע "אנונימי" בקטלוג הצרפתי. שבט האמיש, או הזוג הספציפי הזה לא הוזכרו כלל על ידי המקליטים ומשרד התרבות הצרפתי.

שבט האמיש (הם בכלל קוראים לעצמם פנג-קה, שפירושו "אנשים", אבל המונח אמי או אמיש נפוץ יותר, ופירושו "הצפוניים") הוא השבט הגדול ביותר שבין השבטים הילידים של טאיוואן. השבט מונה למעלה מ 200 אלף תושבים, מתוך כ 530 אלף ילידים שנמצאים בטאיוואן. זהו גם אחד השבטים הילידים הבודדים בטאיוואן שאימצו חקלאות אורז וחיו בקרבה רבה לשכניהם הסינים.
השבטים הילידים של טאיוואן נמצאים באי לפחות 8000 שנה, הם ממוצא עצמאי, שאינו סיני, והם דובריה שפות האוסטרונזיות. למעשה, לפי המחקרים העדכניים ביותר, מוצא העמים דוברי השפות האוסטרוניזיות, המשתרעים ממדגקר, דרך אינדונזיה, פיליפינים, דרום הפסיפי ועד איי הוואי, הוא מטאיוואן.
בטאיוואן, הילידים עברו 70 שנה של דיכוי וסיניפיקציה מצד הממשלות מחד, ומיסטיפיקציה והאדרה תרבותית של חלק מהיכולות שלהם מאידך. לדוגמה, הסינים בטאיוואן בטוחים, גם כיום, שלשבטים הילידים יש יכולות מוזיקליות מולדות מעולות, ויכותות גופניות שאין לסינים.
האמונה ביכולות המוזיקליות של הילידים היה חלק אחד מהבסיס לשליחת הקבוצה המקורית בשנת 1988 למסע הופעות באירופה.
החלק השני נוגע לבעיה הסינית-טאייאנית. בשנות השמונים טאיוואן כבר לא הייתה באו"מ ורוב מדינות המערב כבר לא הכירו בלגיטימית של הממשלה בטאייפה. הממשלה הטאיווניזית אירגנה את הקבוצה, שלחה אותם לאירופה ולאמריקה, שילמה להם תשלום יומי, כ15 דולר, עבור כל הופעה, וכמו במקרים אחרים, פעלה בהקשר התרבותי במקום יחסי חוץ.

כך או כך, בשנת 1998 תבעו בני הזוג את חברת EMI וחברות אחרות, תביעה שהסתיימה בהסכם פשרה. הסכום, שלא פורסם אך נעמד במאות אלפי דולרים, הוקדש כולו להקמת קרן מלגות לילדי האמיש. תביעה אחרת, כנגד ממשלת צרפת, הסתיימה בנצחון בבית המשפט וגם כאן הכסף הוקדש לקרן לשימור התרבות והמוזיקה הילידית בטאיוואן.
דיפאנג ואיגאי דואנה הלכו לעולמם בהפרש של כמה חודשים, בשנת 2002. בסרטון הווידיאו שכאן ניתן לראות אותם כשנה לפני מותם, בביתם שבטאידונג, מזרח טאיוואן, בראיון האחרון שביצעו.


אז מה קורה היום במוזיקה הילידית הטאייאנית? מצד אחד ישנו מאמץ רב לשימור המוזיקה הילידית ולהחייאת התרבות, לאחר עשרות שנים של דיכוי. מצד שני, מדובר כנראה במלחמה אבודה ברוחות השינוי. הצמד Y2R שנראה כאן באחת מתוכניות הריאלטי, הוא דוגמה מובהקת. שניהם צאצאים של השבטים הילידים, אך ההופעה והמוזיקה כבר שייכים לגמרי לחברה הטאיוואנית הנוכחית ולמוזיקה הפופולרית.


זאביק פוקס הוא מדריך טיולים, התגורר בטאיוואן שנים רבות והדריך בה  טיולים רבים

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סקירת השבוע שעבר בטאיוואן (12-18 אוגוסט 2017)

הפסקת החשמל הגדולה   בשבוע שעבר  דיברנו על נושא איכות  הסביבה ובעיית החשמל בטאיוואן, שנראה שרק הולכת ומחמירה. ביום שלישי השבוע היו מספר הפסקות חשמל בטאיוואן שהשפיעו (ביחד) על 7 מליון אזרחים. מתחילים אף לדבר על השפעה של הנושא על פיתוח עתידי של קווי רכבת עילית ותחתית, שכן הם כולם מונעים בחשמל. שתי הערות על האוניבסיאדה Formosan Black Bear האוניברסיאדה נפתחה אתמול (19 לאוגוסט) עם נוכחות יחסית די דלילה מבחינת עילית הספורט העולמי. סין, אגב, נמנעה מלשלוח משלחת לטאיוואן. בכל מקרה, ישנו שיח ער האם האוניברסיאדה תשיג את המטרות שהממשלה הציבה לה – להעלות את המודעות לטאיוואן בעולם ולהביא עוד תיירים. למעשה האוניברסיאדה היא חלק ממה שקרוי "דיפלומטית התרבות" של טאיוואן. מדובר על מדינינות בה המדינה, כתוצאה מחסימת הקשרים הדיפלומטיים על ידי סין העממית, פועלת נמרצות בשטח התרבותי כחלופה לדו שיח דיפלומטי. ובאותו עניין - עיריית טאיג'ונג הודיעה השבוע כי הם מצפים ל 1.5 מליון מבקרים בתערוכת הפרחים העולמית שהם יארחו שם בשנה הבאה. רוב האורחים צפויים להיות יפנים וסינים מסין העממית.

קניות בטאיפיי

ברור לי שאני לא ממש מבין בקניות, קונה גרוע ובכלל בעל מוגבלות חמורה בכל מה שקשור לשופינג. אבל תמיד שואלים מה יש לקנות ואיפה בטאייפי, ועם השנים למדתי לענות... הרשימות כאן הם חלקיות – ואם יש למישהו המלצות נוספת, אנא תוסיפו אתה ההמלצות בתגובות. מותגים האזור החדש יחסית של טאיפיי הוא   שינג אי שממזרח לרחוב קילונג. שם נמצא מגדל ה 101, שם יש מספר לא קטן של חנויות כלבו ענקיות. זה המקום לחפש מותגים בין-לאומיים, כמו גם מקומיים. אם נרצה להתמקד במקום אחד שממנו אפשר להתחיל לשוטט - להתחיל בחנות הכלבו היפאנית מיצוקושי, להמשיך משם צפונה לאורך המדרחוב. כתובת מדוייקת: 新光三越台北信義新天地 A11 Shin Kong Mitsukoshi Xinyi Place A11   שוק שתיירים אוהבים אחד המקומות האהובים על תיירים הוא אזור הקניות וו פן פו. רחוב שלם של חנויות סיטונאיות וקמעוניות של בגדים ומתנות במחירים מפתיעים. הסמטא מתחילה ברחוב סונג שאן, ולא כדאי להגיע מוקדם מדי, כי הרבה חנויות נפתחות רק בצהריים. השם, אגב, בעל הסטוריה מעניינת - חמש משפחות של ילידים קנו את הקרקע שם בתקופת שושלת צ'ינג, ובמשך שנים המקום היה שוק של

טייפונים בטאיוואן

טאיוואן מסומנת בחץ, הטייפון מצפון מזרח לאי אל חופי טאיוואן הגיע בשבוע שעבר הסופה הטרופית טאלים ( TALIM ), ולמרות שלא עברה באי אלא מצפון לו תפסה מקום מרכזי בכל מהדורות החדשות - המקומיות והארציות כאחד. גשמים עזים המלווים מערכת מזג אוויר זו ירדו בחלקים מהאי למשך 24 שעות. מי שגר בטאיוואן זוכר לטובה את השבוע שלפני כל טייפון או אחרי כל טייפון, שכן הסופה פועלת כשואב אבק ענקי, והשמיים בהירים ונטולי עננות. אז מה זה טייפון, ומה יכולים לעשות המבקרים? במטאורולוגיה, סופה טרופית (הנקראת בפי תושבי מדינות שונות הוריקן, טייפון או ציקלון טרופי) היא סוג של ציקלון הנוצר באזורים הטרופיים, שקוטרו האופייני נע בין 100 ל-2,000 קילומטרים (ׁׁמתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית).  סופות הטייפון בטאיוואן מתאפיינים בקוטר של מאות קילומטרים ספורים, והן מגיעות ממזרח ממוצע של 100 שנים מראה כי יש 3-4 טייפונים בשנה, בעיקר ביולי-אוגוסט-סמפמבר, אבל גם בחודשים אחרים. חודש אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר ממוצע טייפונים בחודש