דילוג לתוכן הראשי

חודש הרוחות, תחבורה ציבורית בטאיוואן, ועוד (רוח) מן העבר


סקירת השבוע שעבר בטאיוואן (9-23 ספטמבר 2017)

בשבוע שעבר התכנסה ועידת ה DPP בטאיוואן - אבל, לפני שנמשיך, כמה מילות רקע:
בטאיוואן שני צידי המתרס הפוליטי לא נחלקים בשאלות כלכליות או חברתיות, אלא בעיקר בשאלת עצמאותה של טאיוואן מסין. בצד אחד עומדת המפלגה הלאומנית, ה KMT (Kuomintang), והמפלגות הלוויוניות שלה, ומנגד המפלגה הדמוקרטית, ה DPP (Democratic Progressive Party) ומפלגות הלווין שמסביבה.
בצורה גסה ניתן לומר כי הגוש של ה KMT, הנקרא גם "הגוש הכחול" הוא בעד איחוד מחדש עם סין, בתנאים הנוחים לטאיוואן, אילו הגוש הירוק, כלומר ה DPP ומפלגות הלווין שלה, בעד טאיוואן כישות מדינית עצמאית בנפרד מסין.

ובכן, בשבוע שעבר התכנסה מפלגת ה DPP, השולטת היום בפרלמנט ובמוסד הנשיאות, ובין שלל הנושאים הפוליטיים עלה נושא כמו רוח רפאים מן העבר...
צ'ן שואי-ביאן כיהן כראש עיריית טאיפיי מטעם 'המפלגה הדמוקרטית המתקדמת' ושנתיים לאחר מכן, בין 2000 ל 2008, כיהן כנשיא טאיוואן. הוא היה הנשיא הטיאוואני הראשון ואיש ה
DPP הראשון לכהן במשרה זו ולעמוד בראש הפירמידה השילטונית בטאיוואן.
בשנת 2009 נשפט ונידון צ'ן ל 20 שנה בעוון קבלת שוחד ושחיתות שלטונית. לאחר ערעורים ומשפטים חוזרים, בהם צ'ן חזר על הטענה שמדובר ברדיפה פוליטית, ולאחר שחלק מהאישומים אכן בוטלו, הוא ומשפחתו שלמו קנס של קרוב ל 500 מיליון דולר טאיוואני ואילו הוא נשאר בכלא. בשנת 2015 הומר המאסר בפועל לעונש מאסר-על-תנאי בשל נושאים הקשורים לבריאותו של צ'ן, והוא כיום למעשה חופשי.
ישנם קולות רבים בתוך המפלגה הקוראים לנשיאה צ'אי לחון את צ'ן שואי-ביאן לגמרי. מבחינת הנשיאה מדובר על מתן גושפנקא לבסיס כוח נגדי בתוך המפלגה ובינתיים היא מתמהמהת עם ההחלטה או עם הכרזה כלשהי.

תחבורה ציבורית בטאיוואן נחלקה ונחלקת לשני סוגים – התחבורה המורשית, המוכרת והתחבורה הלא חוקית, מה שקרוי אצלינו "החאפרים".
בעבר לחאפרים היה מקום חשוב. הייתה תחנת אוטובוסים (לא חוקית) בטאייפיי לאוטובוסים לא רשומים, שנקראו "תרנגולי בר", היו מוניות לא חוקיות והמערכות התקיימו זו לצד זו במשך עשרות שנים. ל"תרנגולי הבר" יצא מוניטין של תחבורה זולה יותר, עם פינוקים באוטובוס כגון מסכי וידאו וקיריוקי, ריפוד מפואר ווילונות סלוניים, אך גם של נהגים הנוהגים לעיתים תחת השפעת סמים ממריצים לאורך שעות עבודה ארוכות.
בסוף שנות ה 90' ובתחילת שנות האלפיים החלה הממשלה להסדיר את הנושא, ולהכניס פיקוח יותר משמעותי שצמצם מאד את כמויות המוניות הלא חוקיות והוריד מהכבישים את כל הקווים הלא מורשים. מהלך זה לווה בהרחבה משמעותית ובהנגשה של התחבורה הציבורית.

בשבוע שעבר אובר (UBER) הודיעה שהיא מנסה להכנס מחדש לטאיוואן, לאחר שהפעילות בה הופסקה והיא נאלצה לשלם קנסות עתק, בדיוק על רקע החוקים הללו להסדרת התחבורה הציבורית. הפעם אובר מופיעה בצורה שונה על רחובות טאיוואן - אפליקציה בלבד המקשרת בין מוניות רשומות ומוסדרות לבין הלקוחות, משהו כמו גט טקסי שלנו.
לא בטוח כמה הצלחה היא תקצור עכשיו, שכן חשוב לדעת שיש בטאיוואן שוק אדיר של אפליקציות מוניות מקומיות, ותופעת "תנגולי הבר" לא באמת נעלמה, היא רק שינתה שם וכתובת, ומחוזקת היום על ידי הטכנולוגיה. אתה צריך לקבל הזמנה מיוחדת אישית להכנס לאפליקציה או לקבוצת ליין (הווטס-אפ המקומי), ואז אתה יכול להזמין מוניות ואוטובוסים מכל מקום לכל מקום, בעלות שהיא שליש או חצי מהעלות הרגילה.

חודש אלול שלנו הוא (לרוב, תלוי בעיבור השנה) חודש הרוחות בעולם הסיני.
זהו החודש השביעי בלוח השנה הירחי של הסינים, ובמהלכו הרוחות יכולות לשוטט גם בעולם הזה, שכן השערים בין עולם הרוחות ועולם בני האדם פתוחים. במהלך החודש הפולחנים הרגילים מתעצמים, כמובן שמקריבים יותר (קטורת, כסף נייר וכדומה) לרוחות המשוטטות ואפשר לראות יותר פעילות במקדשים, בעיקר ביום הראשון, ה 15 וביום האחרון, שהוא היום שלפני ראש השנה שלנו.
אחד הטכסים הפולחניים המדהימים נקרא "צ'ייאנג גו" ומתקיים ביום זה בעיירה המנומנמת טואו צ'נג (頭城) במישור אילאן, בחלק הצפון מזרחי של טאיוואן.
לקראת הטכס נבנית במה בגובה של כמה עשרות מטרים על עמודי עץ ענקיים, ומעל הבמה מתנשאים כמה מגדלי במבוק גבוהים גם כן. בלילה האחרון של החודש, קבוצות מתחרות בניהם בטיפוס על עמודי העץ, המכוסים שמן שחור חלקלק, ולאחר מכן בטיפוס על הבמבוק מתוך מטרה להסיר את הדגל המתנוסס בראש כל עמוד ולהקדיש אותו לרוחות שעוזבות אותנו בחזרה לעולמן המקביל.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

סקירת השבוע שעבר בטאיוואן (12-18 אוגוסט 2017)

הפסקת החשמל הגדולה   בשבוע שעבר  דיברנו על נושא איכות  הסביבה ובעיית החשמל בטאיוואן, שנראה שרק הולכת ומחמירה. ביום שלישי השבוע היו מספר הפסקות חשמל בטאיוואן שהשפיעו (ביחד) על 7 מליון אזרחים. מתחילים אף לדבר על השפעה של הנושא על פיתוח עתידי של קווי רכבת עילית ותחתית, שכן הם כולם מונעים בחשמל. שתי הערות על האוניבסיאדה Formosan Black Bear האוניברסיאדה נפתחה אתמול (19 לאוגוסט) עם נוכחות יחסית די דלילה מבחינת עילית הספורט העולמי. סין, אגב, נמנעה מלשלוח משלחת לטאיוואן. בכל מקרה, ישנו שיח ער האם האוניברסיאדה תשיג את המטרות שהממשלה הציבה לה – להעלות את המודעות לטאיוואן בעולם ולהביא עוד תיירים. למעשה האוניברסיאדה היא חלק ממה שקרוי "דיפלומטית התרבות" של טאיוואן. מדובר על מדינינות בה המדינה, כתוצאה מחסימת הקשרים הדיפלומטיים על ידי סין העממית, פועלת נמרצות בשטח התרבותי כחלופה לדו שיח דיפלומטי. ובאותו עניין - עיריית טאיג'ונג הודיעה השבוע כי הם מצפים ל 1.5 מליון מבקרים בתערוכת הפרחים העולמית שהם יארחו שם בשנה הבאה. רוב האורחים צפויים להיות יפנים וסינים מסין העממית.

קניות בטאיפיי

ברור לי שאני לא ממש מבין בקניות, קונה גרוע ובכלל בעל מוגבלות חמורה בכל מה שקשור לשופינג. אבל תמיד שואלים מה יש לקנות ואיפה בטאייפי, ועם השנים למדתי לענות... הרשימות כאן הם חלקיות – ואם יש למישהו המלצות נוספת, אנא תוסיפו אתה ההמלצות בתגובות. מותגים האזור החדש יחסית של טאיפיי הוא   שינג אי שממזרח לרחוב קילונג. שם נמצא מגדל ה 101, שם יש מספר לא קטן של חנויות כלבו ענקיות. זה המקום לחפש מותגים בין-לאומיים, כמו גם מקומיים. אם נרצה להתמקד במקום אחד שממנו אפשר להתחיל לשוטט - להתחיל בחנות הכלבו היפאנית מיצוקושי, להמשיך משם צפונה לאורך המדרחוב. כתובת מדוייקת: 新光三越台北信義新天地 A11 Shin Kong Mitsukoshi Xinyi Place A11   שוק שתיירים אוהבים אחד המקומות האהובים על תיירים הוא אזור הקניות וו פן פו. רחוב שלם של חנויות סיטונאיות וקמעוניות של בגדים ומתנות במחירים מפתיעים. הסמטא מתחילה ברחוב סונג שאן, ולא כדאי להגיע מוקדם מדי, כי הרבה חנויות נפתחות רק בצהריים. השם, אגב, בעל הסטוריה מעניינת - חמש משפחות של ילידים קנו את הקרקע שם בתקופת שושלת צ'ינג, ובמשך שנים המקום היה שוק של

טאיוואן למטיילים (בתחבורה ציבורית)

הכנות או דברים לעשות עם הנחיתה: 1)       גוגל טאנסלייט, להוריד אפליקציה + מילון אחד או שניים, מהאפליקציה. אם האפליקציה והמילונים מותקנים בנייד אין צורך ברשת. 2)       קנייה (כבר בשדה התעופה) של כרטיס איזי כארד לתחבורה ציבורית. אפשר לטעון אותו בכל מקום בחנויות של 7-11 הנפוצות מאד. 3)       עדיין בשדה - הרשמה לרשת הווי-פי החינמית של טאיוואן - HI-FI או דומה. ההרשמה תאפשר לנו להתשמש בווי-פיי חינמי ציבורי ברחבי האי, כמעט בכל עיר. 4)       לקחת מפות מעמדת המידע לתיירים. יש מפה אחת של כל האי, ויש (עדיף) את טאיוואן מחולקת לשלוש - צפון, דרום ומרכז. כמובן שלקחת מפות של העיר/ערים למי שחושב על פרק זמן ארוך בטאיוואן, יש אפליקציה של אוטובוסים ותחבורה ציבורית, מומלץ לבקש בשדה שיורידו לכם ושיסבירו לכם את השימוש. ביגוד וציוד טיולים את טאיוואן חוצה חוג הסרטן, מה שהופך את טאיוואן למדינה סוב-טרופית. עם זאת, רכס ההרים המרכזי בטאייוואן כולל לא מעט פסגות מעל 3.5 ק"מ, חלקם מושלגים בחורף באופן קבוע. בעבר טאיוואן הייתה חווה כ 10-15 טאיפונים בשנה, בין החודשים יולי לספטמבר. בשנים האחרונ